Friday, April 3, 2015

Membuang Bau Busuk Di Dalam Kereta


Assalamualaikum 

Terasa hendak berkongsi pengalaman kereta berbau ikan,sotong dan udang.ceritanya bermula apabila emak dan kakak saya telah meminjam kereta untuk ke Market membeli barang basah dapur.Dengan penuh keyakinan saya telah memberi pinjam.

Nak dijadikan cerita Kakak saya meletak ikan, udang dan sotong di tempat letak kaki belakang.Disitu lah bermula kereta saya berbau sangat busuk mungkin kereta air udang atau sotong tumpah ke dalam kereta saya dan menyebab bau yang sangat busuk.Puas saya mencuba untuk hilangkan bau tersebut tetapi tak berjaya.Selama 2 hari saya terpaksa menaiki kereta dengan membuka tingkap kerana kalau saya buka Aircond akan menyebab bau busuk lagi bertambah-tambah.

Setelah dua hari memikirkan cara untuk membuang bau busuk tersebut baru lah saya teringat saya pernah di tawarkan semasa mencuci untuk mewangikan kereta.

tanpa berpikir panjang saya terus ke kedai mencuci kereta berhampiran rumah saya.Caranya sangat mudah, anda hanya perlu cakap kepada pencuci kereta " saya nak wangikan kereta dibahagian dalam.

Selepas itu mereka akan mengeluar sejenis alat yang boleh menghasilkan asap yang berbau wangi.hanya dalam 20 minit juga harus menunggu.

Alhamdulillah bau busuk tersebut berjaya dibuang hampir 90%.Saya masih tidak berpuas hati kerana masih ada bau ikan.oleh yang demikian saya terpaksa beli pewangi kereta perisa lemon..Alhamdulillah akhir sekali saya berjaya juga membuang bau busuk tersebut 100%.Juma bayaran untuk cuci kereta dan membuang bau busuk hanya RM 30.00 agak berbaloi.

Saya menulis ini hanya lah sekadar berkongsi pengalaman sesama kita.mungkin kalau ada kawan-kawan yang lain mempunyai masalah yang sama boleh mengguna cara saya.InshaAllah

5 comments:

  1. Kat mane ade servis mewangikan dlm kereta tu?

    ReplyDelete
  2. Kat mane ade servis mewangikan dlm kereta tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya kena cari di kedai cuci kereta yang besar sikit...kena tanya org yg basuh tu...bagus sembur asap tu bau mcm kereta baru beli...lipas pun lari habis hehehe

      Delete
  3. Rasenye saya dh kene tipu....
    Air kopi tumpah dekat carpet kereta depan.. Suruh pencuci kereta hilangkan Bau & cuci carpet... Cas y dikenakan RM 55..LOGIK KE.. masaalahnye Bau hilang hanye untuk 2 hari, lepas tu Bau tu dtg blik.. Dh letak pewNgi masih busuk lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuci tu tak pasti...kalau hilangkan bau murah je :)

      Delete