Friday, December 14, 2012

Tanda-Tanda Awal Kanser Payudara

Kanser payudara merupakan penyebab utama kematian kanser di kalangan wanita Malaysia.
Pengesanan di peringkat awal perlu dilakukan agar rawatan yang sewajarnya dan berkesan dapat diberikan.

Ia boleh dilakukan melalui kesedaran wanita itu sendiri dengan melakukan pemeriksaan sendiri payudara setiap bulan terutama di kalangan mereka yang berumur 20 tahun ke atas.
Wanita yang telah berumur 30 tahun ke atas patut menjalani pemeriksaan dengan doktor atau kakitangan perubatan berkelayakan.

Pemeriksaan yang berkala dapat mengesan kejadian kanser payu dara di peringkat awal dan memudahkan rawatan yang lebih berkesan.

Tanda-tanda awal kanser payudara

Wanita harus peka kepada perubahan yang berlaku pada payudara dan puting.
* Perubahan rasa di payudara atau puting
* Ketulan atau perubahan ketebalan di payudara atau bawah ketiak
* Puting payudara yang terasa tegang dan sakit
* Perubahan dilihat pada payudara atau puting
* Perubahan saiz dan bentuk payudara
* Puting payudara terperosok ke dalam
* Permukaan kulit payudara, sekeliling puting, atau puting bersisik, merah atau bengkak. Permukaan kulit boleh kasar atau berliang seolah-olah seperti permukaan oren.

Walaupun kanser payudara di peringkat awal biasanya tidak menyebabkan kesakitan, wanita haruslah berjumpa dengan doktor atau kakitangan perubatan yang berkelayakan sekiranya berasa sakit pada bahagian payudara mereka atau tanda-tanda tersebut tidak hilang.
Kebanyakan simptom atau tanda-tanda ini bukan kanser.

Siapa berisiko tinggi?

Tiada siapa tahu punca yang jelas berlakunya kanser payudara. Bagaimanapun kajian menunjukkan beberapa faktor risiko boleh memungkinkan seseorang itu mengalami kanser payudara.

Umur: Kemungkinan untuk mendapat kanser payudara semakin tinggi bila wanita semakin berumur.

Penyakit ini jarang dialami oleh wanita sebelum menopaus.
* Sejarah individu kanser payudara: Seorang wanita yang mengalami kanser payudara di sebelah payudara mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser payudara di sebelah satu lagi.
* Sejarah keluarga: Seorang wanita berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara sekiranya ibu, saudara perempuan atau anak perempuannya mengalami kanser payudara.
* Beberapa perubahan di payudara: Beberapa peratus wanita mempunyai sel di payudara yang tidak normal.



Contohnya Atypical hyperplasia atau Lobular carcinoma in situ merupakan sel-sel abnormal di payudara yang mempunyai risiko tinggi mendapat kanser payudara.
Perubahan genetik: Perubahan pada gen-gen tertentu (BRCA1, BRCA2 dan yang lain).
Wanita yang berada di kalangan keluarga yang mengalami kanser payudara boleh menjalani pemeriksaan genetik untuk mengetahui perubahan pada gen-gen tertentu.

Risiko lain
* Kesuburan dan sejarah haid
* Semakin berumur seseorang wanita semasa memperoleh anak pertama, semakin tinggi risiko untuk mendapat kanser payudara.
* Wanita yang mengalami haid pada umur yang terlalu awal (sebelum 12 tahun), putus haid di usia lewat (selepas umur 55 tahun), atau tidak mempunyai anak juga mempunyai risiko untuk mendapat kanser payudara.
* Mereka yang mengambil terapi hormon menopaus melebihi lima tahun berkemungkinan mendapat kanser payu dara.
* Bangsa: Kanser payudara lebih kerap berlaku di kalangan mereka yang berkulit putih daripada bangsa Asia atau Afrika.
* Obes setelah menopaus: Setelah menopaus, mereka yang obes (terlalu gemuk) berkemungkinan besar mendapat kanser payudara yang lebih tinggi.
* Aktiviti fizikal: Wanita yang tidak aktif langsung sepanjang usianya mengalami risiko yang tinggi untuk memperolehi kanser payudara.
* Alkohol: Beberapa kajian menunjukkan wanita yang meminum arak berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara.

Wanita yang mengalami tanda-tanda di atas perlulah mendapatkan pemeriksaan doktor sebelum menjalani pemeriksaan yang lebih lanjut. Biasanya ketulan yang lembut, licin, bulat dan boleh bergerak-gerak adalah tidak merbahaya atau benigna.
Ketulan yang tidak jelas bentuknya, melekat di dalam tisu payu dara selalunya berkemungkinan besar adalah kanser.

Oleh yang demikian adalah sedikit info mengenai tanda-tanda awal Kanser Payudara.Untuk Kaum wanita adalah dinasihatkan supaya dapat membuat pemeriksaan sendiri mauhupun di hospitak atau klinik yang bertauliah.Sediakan payung sebelum hujan kerana wanita adalah tonggak dunia.

CINTA : Segala penulisan oleh di atas adalah dari hasil pencarian serta bacaan dari majalah, blog, laman website yang berkaitan dan sebagainya.Sekian Terima Kasih.


Blog Widget by LinkWithin

65 comments:

salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul... atau boleh ke blog sya ubatkanserb17.blogspot.com...

Hi,Saya Joyce sini.I rasa sakit kedua-dua payudarah.lagi saya ada masalah haid.Sudah 5 bulan tidak datang haid.I ada pergi jumpa Dr kira-2 6 klinik termasuk GH.mereka kata masalah hormon dan suruh makan pil perancangan.Saya belum kahwin lagi.I pernah makan pil perangan itu.selepas itu ada datang pired.Selama 3 bulan tiada masalah haid.Bulan 4 x datang pired.sudah 4 bulan lebih pired x datang.minggu depan ada dtg pired tapi pagi sahaja lagi sikit sahaja.saya pernah makan banyak jenis herbal Melayu,india dan chinese juga tapi tiada kesan.Lagi saya kuat buat senaman tapi berat badan saya masih menaik.Saya amat keliru kenapa saya ada masalah ini.Dulu masa sekolah saya kuat buat senaman selepas habis sekolah i berhenti buat tapi sekarang mula buat senaman,Dr kata mungkin ini menyebab hormon berubah.betul ke ni?Harap Dr boleh tolong saya berkaitan dengan masalah ini...Terima kasih.

hai saya nurul,bagaimana jika doktor sahkan hanya fibrod normal...

Saya rasa adalah elok puan-puan semua mendpatkan rawatan di hospital ataupun klinik..kerana hanya pakar yang boleh memberi jawapan yang tepat..Kanser meragut nyawa..hanya tindakan pantas dapat mengubah segalanya

Mungkin I boleh bagi cadangan untuk Ms Joyce & Nurul. U all de dengar product K-Link. I rasa product tu sesuai untuk mencegah. Sbb ramai sudah menggunakannya. Dan hasilnya memuaskan sekali. Bukan tidak percaya rawatan hospital, tapi kadang-kadang ia hanya menghilangkan kesakitan cuma sementara saja. Hubungi I, Rin 0133241298.

Saya ingin tanya kenapa payudara saya mengalami perubahan sampai ke tanda yg ke empat?Apa yang harus saya lakukan?

Assalamualaikum Tppye-Mieraf...Agak sukar untuk menjelaskan dengan lebih tepat dengan hanya menaip..Sekali lagi saya ingatkan supaya anda dapat berjumpa dengan doktor pakar bagi membuat semakan tentang tanda-tanda yang anda telah alami.InsyaAllah pasti ada jalan keluar..Saya harap anda jangan berlengah lagi..

Hi saya diana..puting sy agak kedalam.dan sekitarnya mempunyai liang agak kasar seperti oren.2 minggu y lepas sekitar puting sy tumbuh seperti jerawat nanah y sgt kecil.adakah saya patut risau.sy berumur 22 thn

hai Anonymous....Ya 100% anda perlu risau sila dapatkan penjelasan daripada doktor dengan secepat mungkin :)

Assalam. Nama saya Nora...saya mendapati di puting payudara saya terdapat ketulan spt jerawat dan terasa sakit bila dipegang. Adakah ini salah satu tanda kanser payudara? Saya berumur 43 tahun dan mempunyai 5 org anak.

Salam, saya Sha berumur 27 thn dan mempunyai anak 3 org... Terdapat ketumbuhan seperti jerawat di sebelah kanan payudara saya. Apabila dipicit, keluar cecair seperti nanah yg sedikit sahaja, tetapi saya tidak merasa sakit. Untuk pengetahuan, puting dan sekitarnya kelihatan normal seperti biasa. Adakah tanda dan jerawat tersebut adalah salah satu simpton kanser payudara?

hi diana..plz u contack mekt my fb...Adi Ratna..mcmn u skarang dh g buat medical chekup blm?sb sy pny msalah sm ngn awk

Kalau ada ketulan kt bawah ketiak,tu tanda2 kanser ke??

salam dekat saya punya puting payudara ada benda merah yg tumbul adakah itu tanda kanser payudara

salam saya berumur 22 tahun , saya sering sakit di sekitar payudara , sudah 2 bulan sakitnya tapi xjugak hilang2 , apa yang patut saya lakukan ??

Saya nak berkongsi dengan semua, saya dah berjumpa dengan ramai orang yang menghidap kanser dan bagaimana mereka boleh sembuh. Hubungi saya 010-893 8359 atau klik nama saya ni.

Hmm... Mcm mna kalau payudara besar sebelah?? Tu pun slah 1 simptom barah juga ka??

hurm..still umo 14 adkh berkemungkinan kanser?? takut ni :(

Kepada semua yang mempunya tanda-tanda..Jangan lah berlengah untuk mendapat pengesahan dari Doktor sakit puan..anda tidak rugi sekiranyanya cepat..InsyaAllah

hye .. nak tanya .. saya ada masalah kegatalan pada sekitar puting payudara .. keadaan ini berlarutan sehingga beberapa minggu .. apakah punca-punca kegatalan ini ? rasa risau juga .. :(

Hi sy berasa lenguh2 bhgn bahu hingga ke tgn kdng2 ada rasa berdenyut di sekitar payudara,any advice tq

Demam yang kerap luar biasa (dalam sebulan lebih daripada tiga kali demam) juga sebagai tanda sakit kanser, sebab sistem imum dah tak kuat. Kelenjar ketiak bengkak dan sakit. Areola ditumbuhi sel kulit tambahan sehingga menampakkan seolah-olah nipple tertarik kedalam. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri.

pengajaran buat semua.........apabila benjolan dianggap bisul atau kudis lalu dibiarkan selama 2 tahun. Setelah benjolan pecah lalu mengeluarkan nanah baru buat pemeriksaan, Bila buat pemeriksaan cuma cuci luka dengan ubat luka mcm orang kena luka kencing manis selama 2 bulan. Tiba-tiba kaki tidak boleh berfungsi......terus ke hospital........keputusan rawatan pengidap kenser TAHAP 4....


Nuraisyah Najihah terima diatas perkongsian anda...Sila dapatkan pengesahan awal sekiranya anda ragu-ragu wahai kaum Wanita..InsyaAllah

nak tanya.. benjolan tuw biasenye tumbuh di bhgian mne ye??

Salam..saya sakit di bawah lengan hga ke pgelangn tgn kiri...rasa lenguh mnjalar hga payu dara..kkdg jntung pun x selesa..tp jntung ok ja...

Salam..saya sakit di bawah lengan hga ke pgelangn tgn kiri...rasa lenguh mnjalar hga payu dara..kkdg jntung pun x selesa..tp jntung ok ja...

benjolan tumbuh dibahagain bawah ketiak...asalnya berkematu. keras mcm batu. rupanya dalam dah bernanah. lepas tu pecah. bau busuk mcm bau nanah. sehari tak cuci bau hanyir darah.. apa yg berlaku sekarang kenser dah merebak ke tulang belakang....payu dara dah kena buang...masih adakah peluang untuk hidup?..hanya Tuhan yg tentukan...

saya tak pasti something di puting payudara kiri saya ni dipanggil ketulan ke apa. tapi bila sy cuba pegang & tarik, dia rasa sakit. payudara kiri berlainan sikit dgn payudara kanan & sy dpt rasa ada ketulan di dlm bila saya pegang, berlainan dgn payudara kanan..

salam.. sya berumur 20 thn.. sya sering mengalami sakit di bwah payudara sya.. betul2 di bwh payudara sya di antra tulang rusuk ngan bwh payudara sya.. ianya sakit apabila sya ada mkn apa2 mknan.. xkira apa sja yg sya mkn n mnum.. ianya akn sakit apabila sya mkn n mnum.. apabila ianya menyerang sya mngalami sesak nafas.. apakah yg sya alami salah 1 penyakit kanser payudara atau pnyakit lain??

Assalam.. saya siti, umur 23 tahun, nak tny la sape2 yg boleh jwab soalan sy ni, sebelum kawen payudara saiz normal, then kawen lepas setahun saiz p.dara agak membesar dan timbul urat2 sekitar p.dara.. dan sekarang urat2 tu jelas kelihatan warna hijau dan tidak sakit.. adakah ini normal atau simptom barah p.dara..??

This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.

maaf blh sya taw payakit awak nii...sbb sya megalami bnda yg sama...blh berkongsi x...

This comment has been removed by the author.

maaf rakan-rakan sekarang semua pengguna harus menggunakan nama yang di register tidak boleh menggunakan nama Anonymous lagi..arahan bary kerajaan Malaysia

salam.. saya seorang gadis berusia 17 tahun.. saya mengalami masalah saiz payudara yang tidak sama besar..kadang2 berasa sengal.. adakh ini salah satu tanda kanser payudara.. saya amat runsing ..bantulah saya..

salam....tepi puting belah kanan ada terasa bonjolan...apabila saya perasan bonjolan itu dan juga terasa sakit hanya minima apabila di tekan... saya terus berjumpa dr. di klinik dan mendapatkan surat utk refer ke hospital..di ppum saya telah pun menjalani needle biopsy iaitu pengambilan tisu di payudara utk di uji sama ada ia adakah kanser atau tidak serta menjalani ultrasound..keputusan akan keluar 3mgg lg... saya berdoa pd allah agar saya dihindari dr terkena breast cancer... setiap mlm saya research ttg breast cancer... kekadang sampai x leh tido mlm....ya allah ko perkenankan doa ku.... saya berharap wanita diluar sana...segeralah berjumpa dr utk melakukan pemeriksaan. ....

salam....tepi puting belah kanan ada terasa bonjolan...apabila saya perasan bonjolan itu dan juga terasa sakit hanya minima apabila di tekan... saya terus berjumpa dr. di klinik dan mendapatkan surat utk refer ke hospital..di ppum saya telah pun menjalani needle biopsy iaitu pengambilan tisu di payudara utk di uji sama ada ia adakah kanser atau tidak serta menjalani ultrasound..keputusan akan keluar 3mgg lg... saya berdoa pd allah agar saya dihindari dr terkena breast cancer... setiap mlm saya research ttg breast cancer... kekadang sampai x leh tido mlm....ya allah ko perkenankan doa ku.... saya berharap wanita diluar sana...segeralah berjumpa dr utk melakukan pemeriksaan. ....

salam...sy nk tnye..umo sy bru 21 taon..tp di payudara kri sy de 1 jerwt n bnnah..sy da kluar an nanah tsbot..n smpai skrg xok lg...skrg pown nk wat kje pe2 xslsa sb cm rse dccuk2..tu slh 1 sb knser gak ke???

salam. boleh lawati www.primaseries.blogspot.com utk rawatan alternatif utk kanser payudara MC7 yang memberi kesan paling optimum. tq :)

askm,sya ada rasa skt kat bawh ketiak pas 2 ada rasa klenjar klau pct adalah rasa skt skit 2 tanda2 barah k

Akhirnya beliau pergi buat selamanya akibat kenser payu dara tahap 4......

klau rse adee biji but sakit..is it a cncer?

As slm saya puan nor umur 34 tahun saya mengalami sakit pada bahagian pdara berdenyut2 pergi klinik doktor beri pil tahan sakit n doktor buat pmeriksaan dgn menekan sekitar pdara n doktor kata x ada benjolan n bukan kanser mb hormon x stabil...lepas pd tu tangan semua rasa bersemut2 adakah ianya tanda2 kanser...risaunya saya..

As slm saya puan nor umur 34 tahun saya mengalami sakit pada bahagian pdara berdenyut2 pergi klinik doktor beri pil tahan sakit n doktor buat pmeriksaan dgn menekan sekitar pdara n doktor kata x ada benjolan n bukan kanser mb hormon x stabil...lepas pd tu tangan semua rasa bersemut2 adakah ianya tanda2 kanser...risaunya saya..

Salam.. Saya ina. Berumur 19 tahun.. PD saya sbelah kiri lebiyh besar drpd kanan. Puting sya jugak ada biji2 timbul sperti ruam. Adakah normal atau barah? Sy malu utk brjumpa sktor.

Asalam. 5 thn lepas ase ketumbuhan kecil d payudara saya. Berbntuk bulat n bergerak. Dktr pakar kate bukn kanser tp sis sbesar 0.05 mm. Sekarang saya rase sakit pd ketulan itu dan ketulan itu semakin membesar. Sy nk tnye pernahkah terjadi sis bertukar menjadi kanser? Sy sgt risau....

Hye..sy dh check tp xde benjolan pn tp payudara sy membengkak n puting payudara sy kedalam ckit n rse sgt skit..2 adakah tanda2 penyebab kanser?

Assalamualaikum . . saya belum berkahwin dan berumur 18 tahun bawah ketiak saya membengkak dan sakit apabila ditekan. Adakah ini tanda awal cancer? dan utk maklumat arwah nenek saya juga ialah pesakit cancer payu udara.

salam..

Boleh cuba produk Apricon Farmashealth B17.. Membantu untuk merawat & mencegah kanser..Fb Apricon Farmashealth


salam..najihah..awak semakin sihat ke mcm mana??sy turut bersimpati baca komen2 awak

Hai, saya ingin btanya, baru baru ni saya dijangkiti kayap ular. Seluruh badan sakit . Dalam 2 hari ini saya dapat rasakan sakit di bahagian ketiak. Mulanya saya ingat akibat kayap. Lepas tu saya cuba sentuh ,ada benjolan kecil. Bila di picit agak sakit.. Adakah itu merbahaya?
Gadis takut

Sy pon jadi mcm tu.. Tp sakit la bila tekan benjol kecil mcm jerawat tu.. U dh pegi chevk up? Apa doctor ckp?

Ibu saya baru saja melakukan pembedahan kanser payudara.. stage 2.. beliau berumur 46tahun.. tanda2 awal kanser merebak dlm 3 bln... bermula dgn ketulan di ketiak.. doktor pada mulanya cakap hanya kelenjar susu tidak merbahaya.. tp ibu saya xpuas hati sebab ketulan tu makin sakit jika ditekan.. akhirnya ibu saya bjumpa semula dgn pakar dan disahkan menghidapi kanser dan utk mencegah dinasihatkan melakukan pembedahan utk membuang sebelah payudara kiri.. rase marah da tkilan dgn segelintir doktor yg mengesahkan ibu saya tidak sakit pada mulanya... bayangkan jika kita diam dan yakin mungkin sakit ibu saya terus merebak... so nasihat saya yg berumur 45 kebawah boleh buat checkup melalui ultrasound dan bg 45 ke atas haruslah melalukan memogram... cegah sebelum terlambat sbb sesiapa pon boleh kena... dlm masyarakat kita dlm 10 orang 4 org berisiko tinggi menghadapi kanser...

Saya na, umur 17 tahun. Dkat payudara saya sebelah kanan ada benjolan dalam payudara. Seperti guli. Bulat. Apakah dia?

Info yang menarik. Terima kasih untk perkongsian.

Salam....saya ingin bertanya...terasa sengal kat payudara adakah kanser???saya ada buat PSP payudara saya xsama kanan dan kiri...sekarang nie saya sangat rusin....saya brumur 23 dan ada anak perempuan 2orang...

dekat puting p/d sebelah kiri saya ada macam bintik2 seperti ruam..betul2 dekat tepi2 lubang puting..ape tu ye? adekah tanda2 kanser ? saya brumur 21

Zatul... Ape yg awk rasa tu sama mcm sy rasa..

Sy pun mengalami ape yg awk lalui.. Risau...

Informasi yang sangat menarik untuk di ketahui bersama… Bagi anda yang ingin mengetahui ubat yang mampu merawat dan mencegah pelbagai jenis penyakit kanser yang dialami anda dengan cara yang selamat serta terbukti berkesan anda bolehlah layari website di bawah ini sekarang…

http://bit.ly/ubatkanser

Assalamualaikum.sy ad kemusykilan.buah dada saya da dua hari sakit.tp sakit tiba2.selama ni mmg xd ketulan or benjolan pn.normal jer..semalam bile sy bgun..buah dada sy belah kiri rs sakit bile di sentuh.apekah tandanya yer??sy risaulah.puting normal..bile sy check sndri xd kerulan pn..blg tlg x bgtau sy knp jd cmtu n adakah tanda2 canser tu slh satunya ap yg sy rs skg ni?

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More