Tuesday, April 7, 2015

Tanda-Tanda Awal Kanser Payudara

Kanser payudara merupakan penyebab utama kematian kanser di kalangan wanita Malaysia.
Pengesanan di peringkat awal perlu dilakukan agar rawatan yang sewajarnya dan berkesan dapat diberikan.

Ia boleh dilakukan melalui kesedaran wanita itu sendiri dengan melakukan pemeriksaan sendiri payudara setiap bulan terutama di kalangan mereka yang berumur 20 tahun ke atas.
Wanita yang telah berumur 30 tahun ke atas patut menjalani pemeriksaan dengan doktor atau kakitangan perubatan berkelayakan.

Pemeriksaan yang berkala dapat mengesan kejadian kanser payu dara di peringkat awal dan memudahkan rawatan yang lebih berkesan.

Tanda-tanda awal kanser payudara

Wanita harus peka kepada perubahan yang berlaku pada payudara dan puting.
* Perubahan rasa di payudara atau puting
* Ketulan atau perubahan ketebalan di payudara atau bawah ketiak
* Puting payudara yang terasa tegang dan sakit
* Perubahan dilihat pada payudara atau puting
* Perubahan saiz dan bentuk payudara
* Puting payudara terperosok ke dalam
* Permukaan kulit payudara, sekeliling puting, atau puting bersisik, merah atau bengkak. Permukaan kulit boleh kasar atau berliang seolah-olah seperti permukaan oren.

Walaupun kanser payudara di peringkat awal biasanya tidak menyebabkan kesakitan, wanita haruslah berjumpa dengan doktor atau kakitangan perubatan yang berkelayakan sekiranya berasa sakit pada bahagian payudara mereka atau tanda-tanda tersebut tidak hilang.
Kebanyakan simptom atau tanda-tanda ini bukan kanser.
Siapa berisiko tinggi?

Tiada siapa tahu punca yang jelas berlakunya kanser payudara. Bagaimanapun kajian menunjukkan beberapa faktor risiko boleh memungkinkan seseorang itu mengalami kanser payudara.

Umur: Kemungkinan untuk mendapat kanser payudara semakin tinggi bila wanita semakin berumur.Penyakit ini jarang dialami oleh wanita sebelum menopaus.

* Sejarah individu kanser payudara: Seorang wanita yang mengalami kanser payudara di sebelah payudara mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat kanser payudara di sebelah satu lagi.

* Sejarah keluarga: Seorang wanita berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara sekiranya ibu, saudara perempuan atau anak perempuannya mengalami kanser payudara.

* Beberapa perubahan di payudara: Beberapa peratus wanita mempunyai sel di payudara yang tidak normal.
Contohnya Atypical hyperplasia atau Lobular carcinoma in situ merupakan sel-sel abnormal di payudara yang mempunyai risiko tinggi mendapat kanser payudara.

Perubahan genetik: Perubahan pada gen-gen tertentu (BRCA1, BRCA2 dan yang lain).Wanita yang berada di kalangan keluarga yang mengalami kanser payudara boleh menjalani pemeriksaan genetik untuk mengetahui perubahan pada gen-gen tertentu.

Risiko lain

* Kesuburan dan sejarah haid

* Semakin berumur seseorang wanita semasa memperoleh anak pertama, semakin tinggi risiko untuk mendapat kanser payudara.

* Wanita yang mengalami haid pada umur yang terlalu awal (sebelum 12 tahun), putus haid di usia lewat (selepas umur 55 tahun), atau tidak mempunyai anak juga mempunyai risiko untuk mendapat kanser payudara.

* Mereka yang mengambil terapi hormon menopaus melebihi lima tahun berkemungkinan mendapat kanser payu dara.

* Bangsa: Kanser payudara lebih kerap berlaku di kalangan mereka yang berkulit putih daripada bangsa Asia atau Afrika.

* Obes setelah menopaus: Setelah menopaus, mereka yang obes (terlalu gemuk) berkemungkinan besar mendapat kanser payudara yang lebih tinggi.

* Aktiviti fizikal: Wanita yang tidak aktif langsung sepanjang usianya mengalami risiko yang tinggi untuk memperolehi kanser payudara.

* Alkohol: Beberapa kajian menunjukkan wanita yang meminum arak berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara.

Wanita yang mengalami tanda-tanda di atas perlulah mendapatkan pemeriksaan doktor sebelum menjalani pemeriksaan yang lebih lanjut. Biasanya ketulan yang lembut, licin, bulat dan boleh bergerak-gerak adalah tidak merbahaya atau benigna.Ketulan yang tidak jelas bentuknya, melekat di dalam tisu payu dara selalunya berkemungkinan besar adalah kanser.

Oleh yang demikian adalah sedikit info mengenai tanda-tanda awal Kanser Payudara.Untuk Kaum wanita adalah dinasihatkan supaya dapat membuat pemeriksaan sendiri mauhupun di hospital atau klinik yang bertauliah.Sediakan payung sebelum hujan kerana wanita adalah tonggak dunia.

CINTA : Saya amat berharap kepada pembaca untuk share artikel ini supaya kita sama-sama dapat membantu menyebarkan info mengenai kanser ini dan saya berharap anda dapat berkongsi pengalaman anda dan memberi nasihat melalui ruang komen dibawah.Kerana pengalaman dan maklumat anda mengenai kanser ini amat berguna untuk rakan-rakan yang lain.InshaAllah

129 comments:

  1. salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul... atau boleh ke blog sya ubatkanserb17.blogspot.com...

    ReplyDelete
  2. Hi,Saya Joyce sini.I rasa sakit kedua-dua payudarah.lagi saya ada masalah haid.Sudah 5 bulan tidak datang haid.I ada pergi jumpa Dr kira-2 6 klinik termasuk GH.mereka kata masalah hormon dan suruh makan pil perancangan.Saya belum kahwin lagi.I pernah makan pil perangan itu.selepas itu ada datang pired.Selama 3 bulan tiada masalah haid.Bulan 4 x datang pired.sudah 4 bulan lebih pired x datang.minggu depan ada dtg pired tapi pagi sahaja lagi sikit sahaja.saya pernah makan banyak jenis herbal Melayu,india dan chinese juga tapi tiada kesan.Lagi saya kuat buat senaman tapi berat badan saya masih menaik.Saya amat keliru kenapa saya ada masalah ini.Dulu masa sekolah saya kuat buat senaman selepas habis sekolah i berhenti buat tapi sekarang mula buat senaman,Dr kata mungkin ini menyebab hormon berubah.betul ke ni?Harap Dr boleh tolong saya berkaitan dengan masalah ini...Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. hai saya nurul,bagaimana jika doktor sahkan hanya fibrod normal...

    ReplyDelete
  4. Saya rasa adalah elok puan-puan semua mendpatkan rawatan di hospital ataupun klinik..kerana hanya pakar yang boleh memberi jawapan yang tepat..Kanser meragut nyawa..hanya tindakan pantas dapat mengubah segalanya

    ReplyDelete
  5. Mungkin I boleh bagi cadangan untuk Ms Joyce & Nurul. U all de dengar product K-Link. I rasa product tu sesuai untuk mencegah. Sbb ramai sudah menggunakannya. Dan hasilnya memuaskan sekali. Bukan tidak percaya rawatan hospital, tapi kadang-kadang ia hanya menghilangkan kesakitan cuma sementara saja. Hubungi I, Rin 0133241298.

    ReplyDelete
  6. Saya ingin tanya kenapa payudara saya mengalami perubahan sampai ke tanda yg ke empat?Apa yang harus saya lakukan?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Tppye-Mieraf...Agak sukar untuk menjelaskan dengan lebih tepat dengan hanya menaip..Sekali lagi saya ingatkan supaya anda dapat berjumpa dengan doktor pakar bagi membuat semakan tentang tanda-tanda yang anda telah alami.InsyaAllah pasti ada jalan keluar..Saya harap anda jangan berlengah lagi..

    ReplyDelete
  8. Hi saya diana..puting sy agak kedalam.dan sekitarnya mempunyai liang agak kasar seperti oren.2 minggu y lepas sekitar puting sy tumbuh seperti jerawat nanah y sgt kecil.adakah saya patut risau.sy berumur 22 thn

    ReplyDelete
  9. hai Anonymous....Ya 100% anda perlu risau sila dapatkan penjelasan daripada doktor dengan secepat mungkin :)

    ReplyDelete
  10. Assalam. Nama saya Nora...saya mendapati di puting payudara saya terdapat ketulan spt jerawat dan terasa sakit bila dipegang. Adakah ini salah satu tanda kanser payudara? Saya berumur 43 tahun dan mempunyai 5 org anak.

    ReplyDelete
  11. Salam, saya Sha berumur 27 thn dan mempunyai anak 3 org... Terdapat ketumbuhan seperti jerawat di sebelah kanan payudara saya. Apabila dipicit, keluar cecair seperti nanah yg sedikit sahaja, tetapi saya tidak merasa sakit. Untuk pengetahuan, puting dan sekitarnya kelihatan normal seperti biasa. Adakah tanda dan jerawat tersebut adalah salah satu simpton kanser payudara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pon jadi mcm tu.. Tp sakit la bila tekan benjol kecil mcm jerawat tu.. U dh pegi chevk up? Apa doctor ckp?

      Delete
  12. hi diana..plz u contack mekt my fb...Adi Ratna..mcmn u skarang dh g buat medical chekup blm?sb sy pny msalah sm ngn awk

    ReplyDelete
  13. Kalau ada ketulan kt bawah ketiak,tu tanda2 kanser ke??

    ReplyDelete
  14. salam dekat saya punya puting payudara ada benda merah yg tumbul adakah itu tanda kanser payudara

    ReplyDelete
  15. salam saya berumur 22 tahun , saya sering sakit di sekitar payudara , sudah 2 bulan sakitnya tapi xjugak hilang2 , apa yang patut saya lakukan ??

    ReplyDelete
  16. Saya nak berkongsi dengan semua, saya dah berjumpa dengan ramai orang yang menghidap kanser dan bagaimana mereka boleh sembuh. Hubungi saya 010-893 8359 atau klik nama saya ni.

    ReplyDelete
  17. Hmm... Mcm mna kalau payudara besar sebelah?? Tu pun slah 1 simptom barah juga ka??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saiz payu dara kiri kanan mmg xsama.. sume prmpuan mngalaminya.. prbzaannya cuma nmpk ktara atau x.. ada org xnmpk jelas sbb bzanya sgt skit.. ada yg nmpk jlas.. xpi ape salahnye.. minta pendpat doktor, tu kan lagi baik

      Delete
  18. hurm..still umo 14 adkh berkemungkinan kanser?? takut ni :(

    ReplyDelete
  19. Kepada semua yang mempunya tanda-tanda..Jangan lah berlengah untuk mendapat pengesahan dari Doktor sakit puan..anda tidak rugi sekiranyanya cepat..InsyaAllah

    ReplyDelete
  20. hye .. nak tanya .. saya ada masalah kegatalan pada sekitar puting payudara .. keadaan ini berlarutan sehingga beberapa minggu .. apakah punca-punca kegatalan ini ? rasa risau juga .. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun selalu macam tu.but sye bru13thun

      Delete
  21. Hi sy berasa lenguh2 bhgn bahu hingga ke tgn kdng2 ada rasa berdenyut di sekitar payudara,any advice tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam you dh cek ape sebab2 you jd mcm tu i pn ade rase yg sama. tq

      Delete
    2. assalam you dh cek ape sebab2 you jd mcm tu i pn ade rase yg sama. tq

      Delete
  22. Demam yang kerap luar biasa (dalam sebulan lebih daripada tiga kali demam) juga sebagai tanda sakit kanser, sebab sistem imum dah tak kuat. Kelenjar ketiak bengkak dan sakit. Areola ditumbuhi sel kulit tambahan sehingga menampakkan seolah-olah nipple tertarik kedalam. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri.

    ReplyDelete
  23. pengajaran buat semua.........apabila benjolan dianggap bisul atau kudis lalu dibiarkan selama 2 tahun. Setelah benjolan pecah lalu mengeluarkan nanah baru buat pemeriksaan, Bila buat pemeriksaan cuma cuci luka dengan ubat luka mcm orang kena luka kencing manis selama 2 bulan. Tiba-tiba kaki tidak boleh berfungsi......terus ke hospital........keputusan rawatan pengidap kenser TAHAP 4....


    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak aisyah.Sy fitri dr kluang jhr.Sdh berkhwin dan pya sorg anak. Sy mengalami msalah benjolan atau lebihan isi di bwh ketiak.mslh sy alami ni terjadi sblum sy khwn lg.tp benjolan tersebut hanyalah kecil dan tak membimbangkan sy. Tp selepas melahirkan anak
      pertama,benjolan tersebut semakin membesar.tambahan pula sy mengalami bengkak susu. keadaan tu amat membimbangkan sy.utk pengetahuan kak, benjolan tersebut tidak keras. Ianya seperti lebihan isi.apa pendapat kak tentang ni?

      Delete
  24. Nuraisyah Najihah terima diatas perkongsian anda...Sila dapatkan pengesahan awal sekiranya anda ragu-ragu wahai kaum Wanita..InsyaAllah

    ReplyDelete
  25. nak tanya.. benjolan tuw biasenye tumbuh di bhgian mne ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. benjolan tumbuh dibahagain bawah ketiak...asalnya berkematu. keras mcm batu. rupanya dalam dah bernanah. lepas tu pecah. bau busuk mcm bau nanah. sehari tak cuci bau hanyir darah.. apa yg berlaku sekarang kenser dah merebak ke tulang belakang....payu dara dah kena buang...masih adakah peluang untuk hidup?..hanya Tuhan yg tentukan...

      Delete
    2. salam..najihah..awak semakin sihat ke mcm mana??sy turut bersimpati baca komen2 awak

      Delete
    3. Nuraishah Najihah Kuatkan semangat awak...InshaAllah pasti ada jalannya

      Delete
  26. Salam..saya sakit di bawah lengan hga ke pgelangn tgn kiri...rasa lenguh mnjalar hga payu dara..kkdg jntung pun x selesa..tp jntung ok ja...

    ReplyDelete
  27. Salam..saya sakit di bawah lengan hga ke pgelangn tgn kiri...rasa lenguh mnjalar hga payu dara..kkdg jntung pun x selesa..tp jntung ok ja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zatul... Ape yg awk rasa tu sama mcm sy rasa..

      Delete
  28. saya tak pasti something di puting payudara kiri saya ni dipanggil ketulan ke apa. tapi bila sy cuba pegang & tarik, dia rasa sakit. payudara kiri berlainan sikit dgn payudara kanan & sy dpt rasa ada ketulan di dlm bila saya pegang, berlainan dgn payudara kanan..

    ReplyDelete
  29. salam.. sya berumur 20 thn.. sya sering mengalami sakit di bwah payudara sya.. betul2 di bwh payudara sya di antra tulang rusuk ngan bwh payudara sya.. ianya sakit apabila sya ada mkn apa2 mknan.. xkira apa sja yg sya mkn n mnum.. ianya akn sakit apabila sya mkn n mnum.. apabila ianya menyerang sya mngalami sesak nafas.. apakah yg sya alami salah 1 penyakit kanser payudara atau pnyakit lain??

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf blh sya taw payakit awak nii...sbb sya megalami bnda yg sama...blh berkongsi x...

      Delete
    2. Apa yg awk rasa..sy rasa sekarang..sy tak tahu ape maksud simptom tu..sbb ..bru smggu sy rasa mcm tu...so..ada sesiapa tahu x kenapa?

      Delete
    3. Apa yg awk rasa..sy rasa sekarang..sy tak tahu ape maksud simptom tu..sbb ..bru smggu sy rasa mcm tu...so..ada sesiapa tahu x kenapa?

      Delete
  30. Assalam.. saya siti, umur 23 tahun, nak tny la sape2 yg boleh jwab soalan sy ni, sebelum kawen payudara saiz normal, then kawen lepas setahun saiz p.dara agak membesar dan timbul urat2 sekitar p.dara.. dan sekarang urat2 tu jelas kelihatan warna hijau dan tidak sakit.. adakah ini normal atau simptom barah p.dara..??

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. maaf rakan-rakan sekarang semua pengguna harus menggunakan nama yang di register tidak boleh menggunakan nama Anonymous lagi..arahan bary kerajaan Malaysia

    ReplyDelete
  35. salam.. saya seorang gadis berusia 17 tahun.. saya mengalami masalah saiz payudara yang tidak sama besar..kadang2 berasa sengal.. adakh ini salah satu tanda kanser payudara.. saya amat runsing ..bantulah saya..

    ReplyDelete
  36. salam....tepi puting belah kanan ada terasa bonjolan...apabila saya perasan bonjolan itu dan juga terasa sakit hanya minima apabila di tekan... saya terus berjumpa dr. di klinik dan mendapatkan surat utk refer ke hospital..di ppum saya telah pun menjalani needle biopsy iaitu pengambilan tisu di payudara utk di uji sama ada ia adakah kanser atau tidak serta menjalani ultrasound..keputusan akan keluar 3mgg lg... saya berdoa pd allah agar saya dihindari dr terkena breast cancer... setiap mlm saya research ttg breast cancer... kekadang sampai x leh tido mlm....ya allah ko perkenankan doa ku.... saya berharap wanita diluar sana...segeralah berjumpa dr utk melakukan pemeriksaan. ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..Apa keputusannya? Adakah kanser?

      Delete
  37. salam....tepi puting belah kanan ada terasa bonjolan...apabila saya perasan bonjolan itu dan juga terasa sakit hanya minima apabila di tekan... saya terus berjumpa dr. di klinik dan mendapatkan surat utk refer ke hospital..di ppum saya telah pun menjalani needle biopsy iaitu pengambilan tisu di payudara utk di uji sama ada ia adakah kanser atau tidak serta menjalani ultrasound..keputusan akan keluar 3mgg lg... saya berdoa pd allah agar saya dihindari dr terkena breast cancer... setiap mlm saya research ttg breast cancer... kekadang sampai x leh tido mlm....ya allah ko perkenankan doa ku.... saya berharap wanita diluar sana...segeralah berjumpa dr utk melakukan pemeriksaan. ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. So dokte cakap ape mengenai ape yg awak rse tu ? Boleh kongsi tak ?

      Delete
  38. salam...sy nk tnye..umo sy bru 21 taon..tp di payudara kri sy de 1 jerwt n bnnah..sy da kluar an nanah tsbot..n smpai skrg xok lg...skrg pown nk wat kje pe2 xslsa sb cm rse dccuk2..tu slh 1 sb knser gak ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..saya pon alami jugakk...benda tu benda biasa je ke?

      Delete
  39. salam. boleh lawati www.primaseries.blogspot.com utk rawatan alternatif utk kanser payudara MC7 yang memberi kesan paling optimum. tq :)

    ReplyDelete
  40. askm,sya ada rasa skt kat bawh ketiak pas 2 ada rasa klenjar klau pct adalah rasa skt skit 2 tanda2 barah k

    ReplyDelete
  41. Akhirnya beliau pergi buat selamanya akibat kenser payu dara tahap 4......

    ReplyDelete
  42. klau rse adee biji but sakit..is it a cncer?

    ReplyDelete
  43. As slm saya puan nor umur 34 tahun saya mengalami sakit pada bahagian pdara berdenyut2 pergi klinik doktor beri pil tahan sakit n doktor buat pmeriksaan dgn menekan sekitar pdara n doktor kata x ada benjolan n bukan kanser mb hormon x stabil...lepas pd tu tangan semua rasa bersemut2 adakah ianya tanda2 kanser...risaunya saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pun mengalami ape yg awk lalui.. Risau...

      Delete
  44. As slm saya puan nor umur 34 tahun saya mengalami sakit pada bahagian pdara berdenyut2 pergi klinik doktor beri pil tahan sakit n doktor buat pmeriksaan dgn menekan sekitar pdara n doktor kata x ada benjolan n bukan kanser mb hormon x stabil...lepas pd tu tangan semua rasa bersemut2 adakah ianya tanda2 kanser...risaunya saya..

    ReplyDelete
  45. Salam.. Saya ina. Berumur 19 tahun.. PD saya sbelah kiri lebiyh besar drpd kanan. Puting sya jugak ada biji2 timbul sperti ruam. Adakah normal atau barah? Sy malu utk brjumpa sktor.

    ReplyDelete
  46. Asalam. 5 thn lepas ase ketumbuhan kecil d payudara saya. Berbntuk bulat n bergerak. Dktr pakar kate bukn kanser tp sis sbesar 0.05 mm. Sekarang saya rase sakit pd ketulan itu dan ketulan itu semakin membesar. Sy nk tnye pernahkah terjadi sis bertukar menjadi kanser? Sy sgt risau....

    ReplyDelete
  47. Hye..sy dh check tp xde benjolan pn tp payudara sy membengkak n puting payudara sy kedalam ckit n rse sgt skit..2 adakah tanda2 penyebab kanser?

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum . . saya belum berkahwin dan berumur 18 tahun bawah ketiak saya membengkak dan sakit apabila ditekan. Adakah ini tanda awal cancer? dan utk maklumat arwah nenek saya juga ialah pesakit cancer payu udara.

    ReplyDelete
  49. salam..

    Boleh cuba produk Apricon Farmashealth B17.. Membantu untuk merawat & mencegah kanser..Fb Apricon Farmashealth


    ReplyDelete
  50. Hai, saya ingin btanya, baru baru ni saya dijangkiti kayap ular. Seluruh badan sakit . Dalam 2 hari ini saya dapat rasakan sakit di bahagian ketiak. Mulanya saya ingat akibat kayap. Lepas tu saya cuba sentuh ,ada benjolan kecil. Bila di picit agak sakit.. Adakah itu merbahaya?
    Gadis takut

    ReplyDelete
  51. Ibu saya baru saja melakukan pembedahan kanser payudara.. stage 2.. beliau berumur 46tahun.. tanda2 awal kanser merebak dlm 3 bln... bermula dgn ketulan di ketiak.. doktor pada mulanya cakap hanya kelenjar susu tidak merbahaya.. tp ibu saya xpuas hati sebab ketulan tu makin sakit jika ditekan.. akhirnya ibu saya bjumpa semula dgn pakar dan disahkan menghidapi kanser dan utk mencegah dinasihatkan melakukan pembedahan utk membuang sebelah payudara kiri.. rase marah da tkilan dgn segelintir doktor yg mengesahkan ibu saya tidak sakit pada mulanya... bayangkan jika kita diam dan yakin mungkin sakit ibu saya terus merebak... so nasihat saya yg berumur 45 kebawah boleh buat checkup melalui ultrasound dan bg 45 ke atas haruslah melalukan memogram... cegah sebelum terlambat sbb sesiapa pon boleh kena... dlm masyarakat kita dlm 10 orang 4 org berisiko tinggi menghadapi kanser...

    ReplyDelete
  52. Saya na, umur 17 tahun. Dkat payudara saya sebelah kanan ada benjolan dalam payudara. Seperti guli. Bulat. Apakah dia?

    ReplyDelete
  53. Info yang menarik. Terima kasih untk perkongsian.

    ReplyDelete
  54. Salam....saya ingin bertanya...terasa sengal kat payudara adakah kanser???saya ada buat PSP payudara saya xsama kanan dan kiri...sekarang nie saya sangat rusin....saya brumur 23 dan ada anak perempuan 2orang...

    ReplyDelete
  55. dekat puting p/d sebelah kiri saya ada macam bintik2 seperti ruam..betul2 dekat tepi2 lubang puting..ape tu ye? adekah tanda2 kanser ? saya brumur 21

    ReplyDelete
  56. Informasi yang sangat menarik untuk di ketahui bersama… Bagi anda yang ingin mengetahui ubat yang mampu merawat dan mencegah pelbagai jenis penyakit kanser yang dialami anda dengan cara yang selamat serta terbukti berkesan anda bolehlah layari website di bawah ini sekarang…

    http://bit.ly/ubatkanser

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum.sy ad kemusykilan.buah dada saya da dua hari sakit.tp sakit tiba2.selama ni mmg xd ketulan or benjolan pn.normal jer..semalam bile sy bgun..buah dada sy belah kiri rs sakit bile di sentuh.apekah tandanya yer??sy risaulah.puting normal..bile sy check sndri xd kerulan pn..blg tlg x bgtau sy knp jd cmtu n adakah tanda2 canser tu slh satunya ap yg sy rs skg ni?

    ReplyDelete
  58. Salam,,maaf saya seorang lelaki dan seorang suami,maaf klu bertanya dan jika salah tegurlah saya,,sbntar tdi isteri saya ade perasan benjolan dibawah ketiak kanan,bile di tekan dia ckp sakit,dia bru perasan sbb rasa mcm x selesa,,bile wife tgk cermin mmg nmpk berbanding ketiak kiri yg tiada ape2,soalan saya adakah ini kanser,saya yang rajin cari info dlm internet,,fyi arwah ibu mentua meninggal sbb kanser payudara,,saya dah mula teramat risau,dia isteri yg saya sgt cintai,mohon penjelasan tuan puan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm..bagaimana dgn isteri encik..dah jumpa doc..sbb sy pun mengalami msalah yg sama..

      Delete
  59. Ngeri sebab kanser ini blh berlaku kepada lelaki dan perempuan...

    ReplyDelete
  60. assalamulaikum. im a 18 y/o teenager. normal ke kalo payudare xsame saiz and ade rase sakit2 bila tersentuh ataupun dipegang bagi remaje mcm sye?

    ReplyDelete
  61. assalamulaikum. im a 18 y/o teenager. normal ke kalo payudare xsame saiz and ade rase sakit2 bila tersentuh ataupun dipegang bagi remaje mcm sye?

    ReplyDelete
  62. Salam..sy nk tnya tntng masalah lingkaran benjolan yg trdapat di sekitar aurora..adakah ia normal kerana trdpt lingkaran benjolan yg amat ketara di skitar aurora ttapi bnjolan itu hilang stelah sy mnekan dan mngurut bhagian sekitarnya seolah perkara ini tidak brlaku..prkara ini kerap trjadi dan sy bmbng jika ia salah satu dri pnyakit..harap dpt mmbantu..terima kasih

    ReplyDelete
  63. Salam. . Sy nk tnya.. Saya mengalami sakit d sekitar payudara.. Dan ianya akan brasa lagi skit sperti pedih jika memakai bra.. Adakh ini tanda2 nya.. Sy cuba mnkean utk melihat biji.. Namun, su dpt rsa biji sbsr kcang.. Di bwh tetex sy. apakah sy dijangkiti penyakit ini??

    #gadiskebimbangan

    ReplyDelete
  64. what a good information

    ReplyDelete
  65. as salam, saya ada ketulan kt bwh ketiak dkt dgn payudara knn, sebesar guli..bila ditekan bru terasa sakit tp tgn kanan xtrasa kebas atau apa2..dua2 puting payudara saya pun trmasuk ke dalam ttapi bila sentuh akn kembali ke bentuk asal..mak sdra prnh mghidap kanser ni..adakah ni kanser payudara ?

    ReplyDelete
  66. As salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola + Sabah Snake Grass… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul… atau boleh ke blog sya ubatkanserb17.blogspot.com…

    ReplyDelete
  67. salam.. saya wanie berusia 23thn.. saya pun ada ketulan dibawah ketiak kanan, selalunya lepas haid, dia membengkak dan sakit , bile sentuh sekitar puting, dia akan berkedut2 seperti limau purut tu dan ade seperti jerawat2 kecil sekitar puting kedua2 belah payudara saya.. kadang2 sakit berdenyut2.. rse nak demam kalau sakit tu.. tanda2 juga ke cmner? risau juga.. tapi takut nk jumpe doktor..

    ReplyDelete
  68. Salam..sy dah 4 bulan merasakn ada sesuatu yg x kena di breast sy..skit bahu hingga ke belikat..kdang bwah ketiak pun mcm berdenyut..dh check ke doc..tiada ketulan..skrg ..sy msih mnyusukn ank ..risau sngt..

    ReplyDelete
  69. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  70. Saya 15 tahun . Tapi dekat bahagian payudara sering gatal² . Dekat sekeliling payudara pon ada line² merah . Adakah ini salah satu kesan kanser ni? Saya risau ..hmm

    ReplyDelete
  71. Saya farah.13tahun.
    PD saya bahagian kiri kerap gatal.wajarkah saya pergi berjumpa doktor.tpi saya rasa malu.

    ReplyDelete
  72. Salam sy nurul. 2,3 minggu ni dekat puting mcm ditumbuhi jerawat..berair kdgkala mcm bernanah..xberani nk bg anak menyusu badan lagi....rasa sakit Dan sengal2 badan sebelah payudara yg sakit. Any advice?

    ReplyDelete
  73. Thanks for info yang berguna pasal penyakit kanser..jom jemput baca pasal rawatan alternatif kanser di blog saya www.naturevitaminstoyou.blogspot.com

    ReplyDelete
  74. salam...saya 35thn dan mmpunyai 2 org anak. saya perasan ada ketulan di payu dara sebelah kiri saya baru2 ni... sizenye kecil sedikit drpd guli. risau tp tdk menyakitkan. kdg2 ia jelas timbul bila tak pakai bra. adakh slh satu tanda?

    ReplyDelete
  75. saya mengalami petumbuhan dalam pyudara sejak berumur 7 thun hingga sekarang. adakah tu kanser ???? please reply.

    ReplyDelete
  76. salam. nak tanya. breast saya tak tumbuh lagi puting atau puting dia tertarik kedalam? saya berumur 19tahun and awal tahun depan 20 tahun. memang itu tanda awal cancer atau saya punya pertumbuhan yg lambat? pls respond

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum, saya nak tanya bagaimana payudara yang normal dan sihat? Saya baru berumur 15 tahun dan putung sebelah kanan saya kadang kadang sakit. Dulu ia hanya berlaku apabila saya hendak period jadi saya tak risau kerana itu mungkin tanda tanda nak period. Tapi sekarang ni kadang kadang tiba tiba je sakit. Kemudian di sekitar kedua dua belah puting saya ada biji biji kecil dan halus. Adakah itu normal dan ada pada semua wanita? Kadangkala kulit di sekitar puting saya pun berkerut (seperti kulit limau purut) saya amat risau kerana kulit berkerut merupakan salah satu tanya kanser. Tolong. Harap ada sesiapa dapat menjawab persoalan persoalan saya. Harap sesiapa dapat berkongsi ilmu walaupun sedikit kerana di usia yang muda ini saya tak tau apa apa dan malu nak tanya depan depan. Jadi tolong sesiapa reply

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum.. sy bru berusia 15 tahun.. tetapi kenapa di bhgian payudara sy belah kiri dan kanan, dibhgian puting tu ad tumbuh seperti bintik bintik... dah macm payudara org dewasa.. adekah ianya satu penyakit atau memang normal begitu?

    ReplyDelete
  79. Sy mempunyai benjolan di ketiak sebelah kanan . adakah itu bermaksud saya menghidap penyakit?

    ReplyDelete
  80. Hai sy pula kenape kadang kadang buah dada sy berdenyut denyut tibe tibe.

    ReplyDelete
  81. Saya mempunyai tanda seperti kulit payudara kelihatan seperti oren dan sakit di payudara tidak menentu masa.. Adakah ini pertanda payudara?? Jika betul.. apakah perlu lakukan dan tindakan untuk mencegah penyakit ini.

    ReplyDelete
  82. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser...buah pinggang rosak dan kebocoran protin yang punca peyebab adalah kerosakan buah pinggang..herba ni terlalu berkesan...akar kayu herba...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk..produk sy adalah asli..akar kayu herba tulen keluaran jutawan herbs..call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi

    ReplyDelete
  83. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu berkesan...akar kayu warisan...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi...

    sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  84. Saya nak bertanya. Sejak 2-3 hari nie payudara sebelah kiri saya berdenyut2 agak sakit berbanding biasa. Kerana kebiasaan apabila datang bulan, payudara akan menjadi sedikit tegang tapi xpernah berdenyut. Tidak terdapat sebarang tanda2 awal seperti di atas...tetapi denyutan tersebut berlaku dan membuatkan sy rasa tidak selesa dan sakit. Apakah nasihat anda?

    ReplyDelete
  85. kanser juga daripada genetik yang rosak,,,atasi kenser dengan vivix...013620955

    ReplyDelete
  86. Anda boleh mendapatkan payu dara yang
    Anjal
    Besar
    Menarik
    di >> http://ladysecretzwanita.blogspot.com/2015/02/lady-secretz-bust-up-premium-untuk.html

    ReplyDelete
  87. Salam.. Saya baru berusia 18.. Saya nie cepat cuak jadi sya takut nk bce komen org rmai.. Puting payudara belah kanan saya lebih keras dan sakit serta gatal.. Boleh saya thu knp dan apa yg perlu sya buat..? Terima kasih.

    ReplyDelete
  88. siapa ada maslah dan tanda-tanda seperti ini? insyallah vivix dapa membantu dengan izin Allah, daripada bahan semulajadi yang membantu melawan kanser daripda DNA.. untuk mengetahui lanjut berkenaan vivix atau nak tengok testimoni nya boleh hubungi saya 0136240955

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum...anda ada masalah penyakit kanser. Mai whatsapp saya 0176607841. Insyaallah saya ada cara penyelesaiannya cepat selamat dan berkesan.

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum...anda ada masalah penyakit kanser. Mai whatsapp saya 0176607841. Insyaallah saya ada cara penyelesaiannya cepat selamat dan berkesan.

    ReplyDelete
  91. sya berumur 18 thun...dada sya yg belh kiri bengkak,,kadang2 berdeyut...autarsounds lambt lgy...doktr kata h0rmn biasa ..sbb sya nk membesar...then sya g berubt kmpong...sakit sya da xkerp mcm dlu...sya unye pnce ni adakh kast barah ataupown hormn membesar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya rasa betul cakap doktor mungkin cuma kesan hormon sebab awak nak membesar.

      Delete
  92. Askum, ad ketulan mcm jerawat dibwh ketiak sy.. tp sy picit da busuk sgt baunye.. kdg2 badan sy kebas sblh badan.. lame nak tunggu hilang kebas tu.. skrg bwh payudara merah2 dan lendih2.. puting payudara kedlm.. ap yg perlu sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cinta harap elok lah awak terus ke hospital atau klinik untuk mendapat rawatan atau check apa sebenarnya yang terjadi..jangan tangguhkan untuk berjumpa doktor.itu sahaja nasihat cinta.tabahkan hati inshaAllah tak ada apa yg perlu dirisaukan yang penting kita berikhtiar :)

      Delete
  93. Assalamualaikum...sekadar bertanya sy cuba urut payu dara sy belah kiri tak ad papa tapi bila cuba urut belah kanan terasa ad stu biji dekat buah dada sy dekat dgn alur. Ape pandangan adakah itu salah satu tanda kanser stesen keturunan atau sebaliknya... mohon jawapan ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak silap saya ada diantara rakan-rakan kita yang mempunyai masalah yang sama seperti Eyra..cuba eyra baca balik komen-komen perbincangan dari mula sampai habis.InshaAllah

      Delete
  94. Sy cuyang dan baru berumur 18tahun.. Sy slalu buat pemeriksaan sendirik tiap kali mandi.. Dan smalam sy mndapati trdapat satu ketulan kecil sbesar biji kacang didalam payudara sy di kawasan atas puting belah kiri sy.. Sy nak tnye, apakah saiz ketulan yg dianggap kanser dan bagaimana ia kelihatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau rasa ragu dan information diatas masih tidak mencukupi cinta rasa eloklah pergi ke klinik untuk buat pemeriksaan..itu jalan yang sebaik-baiknya yang patut kita buat dalam situasi macam ni :)

      Delete
  95. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  96. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum , di permukaan payudara saya terdapat satu ketul macam ketulan jerawat . bila saya picit ketulan tu terkeluar cecair kuning sedikit dan darah banyak mengalir jika dipicit lagi . adakah itu tanda tanda kanser payudara ?

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum .. Ada x sesapa tau, knapa, kalau pd kita tu ada keluarkan cecair putih jernih sedangkan bila cek ketulan or benjolan mcm dinyatakan tu,, xde,, adakah itu pon salah 1 tanda awal kanser.? Hnya pd sblh kanan sja yg kuarkan cecair tu bila tekan,,

    ReplyDelete
  99. Assalam.. sis, sy berumur 23 thn dan blm berkawin.. sy nk tny kenapa puting sebelah kiri sy gatal dan bila ditekan keluar cecair jernih.. mula2 gatal lepas tu sakit mcm kena cucuk.. adakah tu tanda awal pnyakit kanser??

    ReplyDelete