Monday, July 16, 2012

Makanan Ibu Hamil

Makanan ibu hamil ~ Kepada wanita yang pernah menjadi ibu Cinta yakin sudah tahu makanan apa yang terbaik semasa hamil berdasarkan pengalaman lepas. Namun kepada mereka yakni para ibu yang baru kali pertama mengandung atau hamil harus mengetahui apakah makanan yang baik untuk ibu hamil.


Pada masa sekarang memang terdapat banyak makanan sehat untuk ibu hamil yang boleh Anda dapati. Tetapi banyak juga yang harus pantang, contohnya: makan ikan itu penting, tetapi bukankah kandungan merkuri pada makanan ini terlalu banyak? Atau makanan wanita hamil harus banyak protein dan itu dari daging namun bukannya daging mengandung banyak kolesterol dan berlemak?


Menerusi artikel ini Cinta ingin kongsikan 10 Makanan Sehat untuk Wanita Hamil bersama pembaca sekalian. Suami pun wajib baca nih, bukan isteri sahaja, kerana suami yang harus sediakan, tak kan nak suruh isteri Anda carikan sendiri semuanya. Hehe
10 Makanan Sihat untuk Wanita Hamil.


  1. Telur
    Seorang ahli gizi yang bernama Elizabeth Ward mengatakan bahawa telur adalah hal yang menakjubkan, dimana melaluinya Anda mampu mendapatkan banyak manfaat dalam satu telur dan itu hanya sekitar 90 kalori.
    Selain lebih dari 12 vitamin dan mineral, telur mengandung banyak protein berkualiti, yang penting untuk kehamilan. “Sel-sel bayi Anda tumbuh pada tingkat yang eksponensial, dan setiap sel terbuat daripada protein,” jelas Ward. “Tambahan lagi, sebagai wanita hamil, Anda juga memiliki keperluan protein sendiri.”
    Telur juga kaya akan kolin, yang secara keseluruhan mendorong pertumbuhan bayi dan kesihatan otak, sambil membantu mencegah cacat sistem saraf. Bahkan mengandungi lemak omega-3 yang penting bagi perkembangan otak dan penglihatan.


    Walaupun antara keburukan telur adalah kolesterol, disangkalkan oleh Ward. Ternyata bahawa makan lemak tepu lebih berupaya menimbulkan banyak kesan buruk pada kolesterol Anda daripada makan kolesterol yang ditemukan secara alami dalam makanan. Telur tinggi dengan kolesterol, namun juga relatif memiliki kandungan lemak tepu yang rendah, dengan sekitar satu setengah gram untuk setiap biji. Sehingga wanita sihat dengan kolesterol darah normal dapat mengambil 1-2 biji telur sehari sebagai sebahagian daripada diet seimbang rendah lemak tepu.



  2. Ikan salmon
    Ikan salmon bukan sahaja dipenuhi dengan protein kualiti tinggi, bahkan salmon juga merupakan sumber omega-3. Kandungan gizi pada salmon ini bagus untuk ibu hamil, selain juga ikan ini memiliki jumlah merkuri yang lebih rendah. Bahaya ikan lainnya bagi ibu hamil adalah kandungan merkuri yang tinggi, dimana boleh membahayakan semasa proses perkembangan sistem saraf bayi. Namun ingat, jangan makan salmon terlalu banyak, setidaknya dengan sekadar 12 auns per minggu untuk mengurangi bahaya merkuri itu.



  3. Kacang
    Ada begitu banyak pilihan, manfaat kacang bagi wanita hamil sudah tidak diragukan. Dari semua jenis kacang, kacang buncis mengandung yang terbaik untuk serat dan protein yang paling banyak dari semua jenis sayuran.
    Anda sudah tahu protein penting selama kehamilan, namun Anda mungkin belum menyedari bahawa serat dapat menjadi teman baru terbaik Anda selama menunggu sembilan bulan. Semasa kehamilan, saluran pencernaan agak lambat, menyebabkan Anda berada pada risiko untuk sembelit dan wasir. Jadi serat berfungsi membantu mencegah dan meringankan masalah ini.
    Selain itu, makanan yang mengandung serat cenderung menjadi kaya gizi. Hal ini dibenarkan kerana biji juga merupakan sumber yang baik dari zat besi, folat, kalsium dan zink.



  4. Ubi jalar
    Satu pengetahuan baru tentang manfaat ubi jalar bagi wanita hamil, ubi jalar mempunyai warna oren yang terdiri dari karotenoid, pigmen tanaman yang dikonversi menjadi vitamin A dalam tubuh kita.
    Ubi juga merupakan sumber vitamin C, folat, dan serat. Dan seperti kacang, ubi murah dan serbaguna.



  5. Popcorn dan biji-bijian lainnya
    Popcorn adalah gandum. Seluruh butir penting dalam kehamilan kerana gandum tinggi serat dan nutrisi, termasuk vitamin E, selenium, dan fitonutrien – tanaman senyawa yang melindungi sel-sel. Bukan hanya popcorn. Ada banyak biji-bijian lain di luar sana, dari oatmeal untuk roti gandum sampai untuk gandum.



  6. Walnut
    Anda tidak suka ikan atau telur? Tapi masih ingin mendapatkan omega-3 yang sangat penting untuk pertumbuhan otak bayi Anda? Cuba walnut, ini adalah salah satu sumber sayur-sayuran omega-3 terkaya. Sejumlah walnut adalah pilihan yang cocok untuk snack atau bahan salad.



  7. Yogurt
    Yoghurt biasanya memiliki kandungan protein dua kali protein yogurt biasa, hal ini menjadikannya salah satu makanan kesukaan selama kehamilan. Dan segala jenis yoghurt merupakan sumber kalsium, yang penting dalam diet kehamilan. Jika Anda tidak mendapatkan kalsium yang cukup, maka jumlah kalsium yang akan sampai pada perkembangan bayi Anda juga terbatas.
    Tujuan selama kehamilan adalah untuk memastikan Anda memberikan segalanya yang diperlukan oleh bayi tanpa mengabaikan kesihatan Anda sendiri dan gizi. Kalsium akan membantu menjaga tulang Anda sendiri agar tetap kuat dan utuh dalam masa yang sama membuat kerangka yang sihat untuk bayi Anda.



  8. Sayuran Daun Berwarna Hijau Tua.
    Manfaat sayuran untuk wanita hamil sudah tidak diragukan, terutama sayuran yang berwarna hijau tua. Contohnya bayam, atau sayuran berdaun hijau lain yang sarat dengan vitamin dan nutrisi, termasuk vitamin A, C, dan K, serta folat yang sangat penting. Sayuran juga telah ditemukan untuk meningkatkan kesehatan mata.



  9. Daging tanpa Lemak
    Daging adalah sumber protein berkualiti tinggi, carilah daging tanpa lemak atau lemak yang telah dipisahkan. Ketika membeli daging merah, sangat susah untuk mendaptkan daging yang bebas lemak. Jangan makan hot dog, meskipun, kecuali jika dagingnya dipanaskan dengan wap panas. Ada risiko kecil untuk dalam makanan seperti ini kerana boleh menjadi perantara bakteri dan parasit dari daging seperti toxoplasma Listeria monocytogenes, atau salmonella pada bayi.



  10. Buah-buahan dan sayuran Beraneka Warna
    Makan berbagai-berbagai warna sayur serta buah seperti warna hijau, merah, oranye, kuning, ungu, putih akan memastikan bahwa Anda dan bayi Anda mendapatkan berbagai nutrisi. Setiap kelompok warna yang berbeza memberikan vitamin, mineral, dan antioksidan.
    Keuntungan lain di seluruh spektrum makan buah dan sayuran adalah Selama tahap akhir kehamilan, bayi ‘menjilat’ makanan yang Anda makan melalui cairan ketuban. Jadi jika Anda sudah memperkenalkan bayi Anda pada berbagai buah-buahan sehat dan sayuran dalam rahim, Anda akan meningkatkan peluang bayi Anda akan mengenali dan menerima makanan itu nanti.
    Selain daripada makan buah-buahan yang dibeli di kedai buah atau pasar, anda juga boleh mengamalkan jus buah-buahan. Di Malaysia, jus buah-buahan yang terkenal sekarang adalah Jus Monavie, ia amat bagus untuk ibu mengandung dalam membentuk kulit bayi yang lembut serta kulit ibu mengandung juga. 
  11. Demikian 10 senarai makanan sihat untuk ibu hamil, Cinta berharap panduan makanan ibu hamil ini dapat membantu para ibu untuk memilih makanan terbaik untuk bayi mereka. Sekian 
    Cinta : Segala penulisan di atas adalah dari hasil pencarian serta bacaan dari majalah, blog, laman website yang berkaitan dan sebagainya.Oleh yang demikian saya harap info ini dapat sedikit sebanyak dikongsi oleh wanita-wanita yang sedang hamil.Sekian Terima Kasih.

Blog Widget by LinkWithin

3 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More